• Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie

A Free Template From Joomlashack

Grupa II
ZADANIA DO WYKONANIA W RAMACH PROJEKTU

Cele do realizacji projektu „Przyroda, matematyka i technika wokół nas”

w grupie 4 - latków na miesiąc luty:

• zajęcia „Dobre rady na odpady”

• segregacja odpadów w przedszkolu, stosowanie kolorowych pojemników, zbiórka makulatury, baterii

• zajęcia „Woda – źródło życia”

• oszczędne gospodarowanie wodą podczas mycia rąk i zębów w przedszkolu i w domu

• zabawy badawcze z wodą - obserwowanie przez lupę zanieczyszczonego śniegu, doświadczenia z zamrażaniem i topieniem śniegu i lodu.

 
PIOSENKA DO NAUKI-LUTY

"Pingwin"


1. O jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwina bawić się, się, się,
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.


2. Pingwinek mama, pingwinek tata,
Pingwinek synek, córki trzy,
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.


3. Kiedy pingwina tańczy rodzina,
to aż podłoga cała drży.
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.


4. Gdy Antarktydą pingwiny idą,
Śpiewają głośno „pi, pi, pi"
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
Do przodu, do tyłu i raz, dwa , trzy.

 

 
WIERSZ DO NAUKI I ZABAWY- LUTY

Bałwanek

 

Ulepiła zima
dla dzieci bałwanka.
Wszyscy się radują
od samego ranka.

 

Robią dzieci koło,
piosenkę śpiewają,
prezent dla bałwanka
bardzo ładny mają.

 

Kolorową czapkę,
kolorowy szal
oraz zaproszenie
na zimowy bal.

 

 
ŻYWIOŁOWY CZTEROLATEK

To warto przeczytać!
Poleca pani Basia z grupy II

ŻYWIOŁOWY  CZTEROLATEK
W wieku 4 lat rozpoczyna się okres średniego dzieciństwa, który trwa do 6 roku życia. Czterolatek to trudny do opanowania żywioł, radosny i chłonny. Trudno za nim nadążyć, nigdy nie wiadomo co go zainteresuje, co rozzłości, co wzbudzi sprzeciw. Zdarza mu się być niepokornym i nieposłusznym, bo buduje obraz siebie, a to co mówi dorosły często traktuje jako zamach na swoją autonomię. Doświadcza wszystkich uczuć i emocji jakich doświadczają dorośli, ale jeszcze nie potrafi ich nazwać i poradzić sobie z nimi. Jest w porównaniu z trzylatkiem bardziej chwiejny emocjonalnie, łatwo przechodzi od stanu euforii do złości. Głośny, niemądry śmiech występuje na przemian z napadami płaczu czy agresji, a jak coś przeżywa to manifestuje to całym sobą.  Następuje dynamiczny rozwój osobistego potencjału, chce wszystko robić samodzielnie i czuje wielką dumę ze swoich dokonań, nawet jeśli są dalekie od ideału. Przy nowych wyzwaniach może okazywać pewne obawy i rezerwę. Potrzebuje przyjaznej zachęty, zapewnień, że i dorosły nie od razu wszystko umiał, nadziei, że w miarę ćwiczeń będzie mu szło coraz lepiej. Dlatego wyręczając dziecko w czynnościach samoobsługowych uczymy je bezradności. Jednocześnie postępuje rozwój emocjonalny dziecka wraz z umiejętnością mowy. 4-latek sam tworzy złożone historie, fantazjuje, pogłębia swoje słownictwo (znajomość około 2000 słów w wieku 4-5lat), wczuwa się w rolę i żywo reaguje emocjonalnie. Często miesza rzeczywistość z bajkami i marzeniami. Rolą rodziców jest kontrolowanie jego postrzegania świata, odpowiadanie na wszystkie pytania i poprawianie jego wyobrażeń. Wzrasta świadomość przeżywania uczuć i ich ekspresji. Szczególnie w tym wieku nasilają się takie uczucia, jak lęk związany z rozwijającą się wyobraźnią, wstyd, zakłopotanie, zazdrość, duma czy wina. Uczucia te kształtują się w sposób naturalny. Nie wolno ich negować i dodatkowo wprawiać dziecko w zakłopotanie. Pojawiają się zagadnienia etyczne i moralne, sumienie.


NIEPOKOJĄCE ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z ROZWOJEM DZIECKA:
•    Bije, kopie, ucieka;
•    W chwilach złości niszczy przedmioty;
•    Ma napady złości;
•    Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi;
•    Przeciwstawia się poleceniom;
•    Przekracza wszelkie granice i łamie umowy;
•    Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji;
•    Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie;
•    Uwielbia prowadzić dyskusje;
•    Zaczyna się interesować różnicami płci.
Te zachowania są typowe dla czterolatka, ale nie powinny być utrwalane, ale odpowiednio korygowane i ukierunkowane na właściwe relacje z rówieśnikami i dorosłymi. Dorosły nie może liczyć, że dziecko samo wyrośnie z tego. Mądry rodzic nie bagatelizuje złych nawyków swojej pociechy. Wyznacza granice, ustala z dzieckiem zasady i je konsekwentnie egzekwuje. Mądry rodzic  wychowuje swoje dziecko,   Nie boi się stanowczości. Dziecko potrzebuje tego autorytetu dla zapewnienia poczucia bezpieczeństwa.  

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
•    Pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np: daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki.
•    Jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np: wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y,
•    Czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
•    Naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu,
•    Ponieważ czterolatek uwielbia „sprawdzać się” i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
•    Bawcie się w zabawy tematyczne, np.: sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

dziecko

 

 

 

 

Rodzice nie róbcie ze mnie większego dziecka, niż jestem.
Pomóż mi zrobić to samemu!

 
KODEKS ZŁOŚCI

KODEKS ZŁOŚCI !!!

 

1.    Każdy ma prawo się złościć.

1grupa
2.   Złość wolno okazywać tylko w bezpieczny sposób, np.:

  • rwać gazetę,
  • tupać nogami,
  • skakać,
  • machać rękami,                            
  • krzyczeć
  • śpiewać,
  • płakać,
  • złą miną.

 

3.   Gdy jesteśmy zdenerwowani nie wolno:grupa2

  • popychać,
  • bić,
  • kopać,                                       
  • używać brzydkich słów,
  • szarpać za włosy,
  • gryźć,
  • drapać,
  • pluć,
  • szczypać.

 

4.   Jeżeli dziecko zrobi komuś krzywdę musi:

  • przeprosić
  • ponieść karę np. siedzenie na krzesełku przemyśleń, zakaz przynoszenia zabawek, wyjście do maluchów, aby uczyć się zasad od nowa.
  • może przynieść pokrzywdzonemu drobny upominek.

 

Kodeks opracowali rodzice i dzieci z grupy II

 


 
Free Joomla Templates: by JoomlaShack