• Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie

A Free Template From Joomlashack

Grupa III
JASEŁKA

SCENARIUSZ JASEŁEK W GRUPIE ODKRYWCÓW


Serdecznie witamy i na jasełka zapraszamy

Idziemy tu do was z nie lada kolędą
Ciekawe tu rzeczy opowiadać będą

Jako, że Polacy w tradycji to mają
I co roku o tej porze jasełka przedstawiają

Więc my także z weselem chcemy kolędować
I małemu Jezuskowi z serca ofiarować

PRZYCHODZIMY DO STAJENKI


W grudniową cudną noc
Gwiazdami niebo świeci

W grudniową cudną noc
Przybyło Boże Dziecię

Na niebie się pojawił znak
A może było tak:

GRUDNIOWE NOCE

Szła kolęda w noc grudniową, pukała do drzwi
I wołała żeby ludzie do stajenki szli

Dziecko małe, malusieńkie przyszło na ten świat
A w stajence ściany cienkie i dziurawy dach

MALEŃKA MIŁOŚĆ


Zatroskała się kolęda czemu taki mróz
Trzeba szybko okryć dziecko najcieplejszą z chust

Zimno dziecku, zimno matce, obydwoje drżą
Hej Kolędo, hej kolędo prowadź ich w nasz dom

ŚWIEĆ GWIAZDECZKO


MARYJA
Śpij dziecino moja mała
Będę Ciebie kołysała
Do serduszka Cię przytulę
Kolędę zaśpiewam czule


CICHA NOC

Witaj Jezu na tej ziemi
położony w żłobie
witają Cię aniołowie
kłaniają się Tobie

ANIOŁEK MALEŃKI JAK WRÓBELEK

Pokłonimy się na chwałę, stańmy przed nim w koło
Ucałujmy nóżki od wszystkich aniołów


KACPER
Kacper jestem, mędrzec król, daję tobie złota wór
By dostatek panował na ziemi, by ludzkie życie odmienić

BALTAZAR
Przyjmij od Baltazara mirrę- żywicą pachnące zioła
Żeby chorób nie było na świecie
Żeby zdrowie nas nie opuszczało
I jak anioł stróż przy nas trwało

MELCHIOR
Kadzidło w ofierze przyjmij od Melchiora
Na przebłaganie za tych, którym obca pokora
By miłość na zawsze przyszła a pycha precz odeszła


JÓZEF
Po tych waszych darach i po waszym trudzie
Widzę, że z was będą pożyteczni ludzie

MARYJA
Zaśpiewajcie jeszcze bo zimno na dworze
Niech kolęda wasza rozgrzeje dzieciątko
Nie mam go czym przykryć, biedne Niebożątko


DO SZOPY HEJ PASTERZE


JÓZEF
Bóg zapłać goście mili
Żeście dziś Jezusa tak pięknie uczcili

MARYJA
Słychać waszych kolęd to dla niego uciecha
Posłuchajcie jak się do was uśmiecha / Głos dziecka śmiejącego

DZISIAJ W BETLEJEM

Roztańczyły się anioły z wysokiego nieba

Wszystkie tańczą
Panie Boże- przebacz

Ale dzisiaj jest wesoło
Wszystkim ludziom i aniołom

BO TO SĄ ŚWIĘTA

I tak kończą się jasełka
Niosąc wszystkim radość wielką

A na dworze zmierzch zapada
W górze świeci gwiazda blada

Niech wam przypomina drogę
Do Betlejem po nagrodę

Czas się żegnać czas odchodzić
Zaśpiewajmy razem
BÓG SIĘ RODZI

 

 
PIOSENKA DO NAUKI- GRUDZIEŃ

PASTORAŁKA 

ANIOŁEK MALEŃKI JAK WRÓBELEK

Aniołek maleńki jak wróbelek.
Przyfrunął do szopy do Betlejem
Zapalił na niebie wielką gwiazdę
Aż noc się zrobiła jak dzień jasna !

Ref. Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi, kolęda.
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy.

Zaśpiewał głosikiem jak dzwoneczek
Że w szopie na sianie leży dziecię
Kto widział te cuda nad cudami
Że Bóg choć maleńki będzie z nami

Ref. Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi, kolęda.
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy.

Przybiegli pasterze i zwierzęta
Królowie przynieśli już prezenty
I Ciebie zaprasza do Betlejem
Aniołek maleńki jak wróbelek

Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi, kolęda.
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy.

 
PIĘCIOLATEK PRZYGOTOWUJE SIĘ DO NAUKI CZYTANIA

Przygotowanie do nauki czytania

Przygotowanie przedszkolaków do rozpoczęcia nauki czytania, dotyczy kształcenia słuchu fonematycznego. Podstawowym warunkiem w tym zakresie, jest prawidłowy słuch dziecka. Słuch jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących rozwój mowy. Podstawą jednak procesu słyszenia i rozumienia mowy jest zdolność różnicowania dźwięków, ich barwy, natężenia, wysokości i rytmu. Trzeba bowiem w potoku mowy rozróżnić słowa, sylaby i głoski. Przy zaburzeniach słuchu fonematycznego dziecko poszczególne głoski niedokładnie różnicuje. Ma więc trudność w odróżnianiu prawidłowej artykulacji od wadliwej. Pełna analiza i synteza słuchowa to proces obejmujący kilka etapów - od rozpoznawania i wyodrębniania głosek na początku, na końcu i w środku słowa, a dopiero potem kolejno wszystkich głosek, aż do przeliczenia i określenia ich kolejności. Kształcenie słuchu u dzieci w przedszkolu realizowane jest we wszystkich grupach, począwszy od dzieci najmłodszych do najstarszych. Służą temu wszystkie zajęcia umuzykalniające, słuchanie i różnicowanie głosów otoczenia, a także zabawy organizowane przez nauczycielkę, podczas których dzieci rozpoznają głosy swoich kolegów, głosy zwierząt, rozróżniają dźwięki instrumentów muzycznych, środków komunikacji itp. Rozwijanie i ćwiczenie słuchu fonematycznego odgrywa tak ważną rolę przed rozpoczęciem nauki czytania.
Najłatwiejszym ćwiczeniem dla dziecka jest wyodrębnienie głosek na początku wyrazu, a zwłaszcza samogłosek (a, o, i, u). Aby nadać tym ćwiczeniom zabawną formę, można zachęcić dziecko do wymyślania imion lalkom, np. Ala, Ola, Ula itp.
Inna forma tych ćwiczeń to wyszukiwanie wyrazów zaczynających się tą samą głoską, np. osa-lala, oko-koło itp., a następnie spółgłoską np. list, tort, sen, tor itp.
Najtrudniejszym etapem w analizie dźwiękowej wyrazu jest rozpoznawanie głosek położonych w środku słowa, dlatego należy zaczynać te ćwiczenia od krótkich, prostych wyrazów: sok, las, lis itp.
Później można analizować stopniowo coraz dłuższe słowa, jednakże bliskie dziecku treścią i znane, np. domek.
Następnie przechodzimy do różnicowania i wymawiania głosek opozycyjnych, np. dźwięcznych i bezdźwięcznych: Tomek-domek, kura-góra itd. Rozróżniamy również głoski twarde i miękkie, np. masło-miasto, pasek-piasek itd.
W dalszej kolejności wyszykujemy i wymawiamy słowa różniące się od siebie tylko jedną głoską np. noc-nos, koc-kos, oset-ocet. Do ćwiczeń dobieramy obrazki przedmiotów lub przedmioty codziennego użytku.
Poniżej przedstawiam przykłady zabaw i ćwiczeń. Zaczynamy od prostych zabaw sprawdzających percepcję słuchową dziecka.

Oto kilka zabaw wstępnych:


1.   "Słuchamy i nazywamy"                                                                                            
Przebieg: Dzieci słuchają odgłosów nagranych na taśmie magnetofonowej (proste, bliskie dzieciom dźwięki) np. głosy zwierząt, kapanie wody, bicie zegara, klakson samochodu itd.
 
2. "Rozpoznajemy głos - kto Cię woła?"
Przebieg: Dzieci siedzą w kręgu, jedno dziecko wybrane siedzi tyłem do pozostałych. Nauczycielka wskazuje dziecko, które się odezwie. Dziecko siedząc tyłem ma odgadnąć kto się odezwał.

3.  "Co słyszysz?" - wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie w nazwie odkrytego obrazka.
 
4.  "Wysłuchujemy słowo - rak"
Gdy usłyszysz słowo "rak" wrzuć klocek do pudełka. Zobaczymy, ile razy udało ci się je usłyszeć:
      kot, rak, słoń,
      sowa, ryba, rak,
      pies, rak, wół.
 
5.  "Szukamy zabawki" - dzieci wyszukują w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę lub sylabę.
Wyszukiwanie obrazków na daną głoskę.
 
6.  Zabawy z głoskami:
Powiedz "kot" bez ostatniej głoski!
Powiedz "las" bez pierwszej głoski!
A czy potrafisz powiedzieć "sto" bez środkowej głoski?

Zabawy przedstawione w formie dialogów będą pożyteczne, jeśli będą przebiegały sprawnie, zaś warunkiem sprawności będzie dostarczenie uczestnikom zabaw odpowiedniego materiału językowego i graficznego. Należy zgromadzić obrazki, przedmioty, zabawki okrótkich nazwach.

Życzymy miłej zabawy !

Opracowano na podstawie literatury:
"Vademecum nauczyciela sześciolatka";" Dziecko sześcioletnie uczy się czytać? - Ireny Dudzińskiej.

 
Głoskowe rymowanki – zabawy słuchowe dla całej Rodziny

"P"
Pirat w piątek, o poranku
pasał prosie przy przystanku.
W poniedziałek, pośród psot
pingwin przepiłował płot.
wygrał ten, kto już wie,
ile było słów na P!


"S"
U strażaka, raz w salonie
smacznie spały sobie słonie.
Sroka ser na sośnie jadła.
Widząc słonie, z sosny spadla.
S jak słoni słodkie sny.
Kto dziś S policzy? - Ty!
 
"N"     
Nosorożec z miłym pyskiem,
moczy nogi pod natryskiem.
Nocą naciął nać pietruszki,
żeby natrzeć nacią nóżki.
Nurek mu w nagrodę niesie
naleśniki na notesie.
Raz, dwa, trzy z N  liczysz ty!!!!


"U"       
Gdy uczony na urlopie,
ulęgałki grzał w ukropie,
przyszedł urwis i przez płotek
wrzucił w ukrop stos ulotek.
Kto poszuka, znajdzie tu
pół tuzina słów na U !!!


 "D"
Drogą dobry duszek gna.
Doktor dużą dynię pcha.
Wpadli w dołek. Ale kino!
Doktor z duszkiem gra w domino.
Jedna kostka...dwie ...i trzy,
może zagrasz z nimi ty?!


"L"
Latem lipa rzuca cień,
a pod lipa lezy leń.
Liże lody od niechcenia...
co na L znasz, leniu?
        LENIA!
Raz...dwa....trzy...
Leniuchuj Ty!


"T"
W teatrzyku
tuż przed tronem
tańczy tramwaj z telefonem.
Turek także ruszył w tany,
tocząc taczkę w tulipany.
Tupie trębacz, teatr drży.
A kto T- no Ty.
 
"O"
Osa z osłem na obłoku
opalają się raz w roku.
Obok lata odrzutowiec,
w odrzutowcu osiem owiec.
NIe wierzycie? No to co?!
za to ile słów na O!
 
"M"
Marak, Marta i Malwina
myją mydłem Marsjanina.
Zaś w miasteczku
wśród magików
mieszka motyl w meloniku.
M jak marchew! M jak mech!
Mieszaj... maluj... licz do trzech!!!


"A"         
Z apetytem aligator
w aucie zjadł akumulator.
Rzekł aptekarz do Azora:
- Szkoda akumulatora!
Alarm, atlas, autostrada,
aligator auto zjada!.

 
JESTEM JUŻ DOROSŁY

ROZWÓJ SPOŁECZNY 5-LATKA

Chęć bycia „dorosłym” przejawia się także w kontaktach m. in. z młodszym rodzeństwem. Pięciolatek chętnie korzysta z praw wynikających ze starszeństwa oraz argumentuje swoje decyzje tymże faktem. Dla pięciolatka rodzice nadal stanowią centrum świata. Dzieci uwielbiają przebywać blisko matki, wykonywać jej polecenia, pomagać w obowiązkach domowych i robić wiele rzeczy tylko dla niej. Chętnie proszą o przyzwolenie w różnych sytuacjach. Do taty są bardzo przywiązane i dumne z niego. Często chwalą się Nim w towarzystwie rówieśników.
Dzieci w tym wieku znają zwroty grzecznościowe oraz zasady dobrego zachowania. Lubią ich używać, zwłaszcza gdy mają „widownię” w postaci zadowolonych i chwalących rodziców. Oczywiście jeszcze zdarza się, że zapominają o powyższych zasadach.
Pięciolatek lubi przebywać w towarzystwie rówieśników, z którymi raczej zgodnie się bawi. Łatwiej znosi porażkę, czekanie na swoją kolej, choć zdarzają się dzieci, dla których przegrana jest „końcem świata” i powodem ogromnej rozpaczy. Jest to także okres pierwszych znaczących przyjaźni. Często imię przyjaciela/przyjaciółki przywoływane jest wielokrotnie w domu, a niejednokrotnie rodzice słyszą: bo Ania wie lepiej. Obserwuje się także naśladowanie rówieśników przez nasze dzieci. Grymasy twarzy, powiedzonka, zachowania i inne zapożyczenia są dość powszechne.


Pięć lat to także okres uczenia się cudownych umiejętności, mianowicie stawiania siebie   na miejscu innej osoby, myślenia o innych osobach w różnych chwilach oraz spontanicznego dzielenia się.

Rodzicu pamiętaj!
Na tym etapie rozwoju pełnisz ważną rolę w nauce dziecka samodzielności. Jest oczywiste, że większość czynności wykonasz szybciej i lepiej, natomiast ważne jest abyś:
- Dał dziecku możliwość wykonania samodzielnie jakiejś czynności. Może to będzie dla Ciebie frustrujące, lecz dzięki Twojej cierpliwości, zachęcaniu i pozytywnemu wzmacnianiu dziecko szybciej osiągnie sukces.
- Pozwolił dziecku odczuć włożony w pracę wysiłek i wynikającą ze zniecierpliwienia frustrację. Dziecko chce osiągnąć wynik końcowy już natychmiast, nie chce czekać i trudno mu zrozumieć, że musi włożyć w czynność więcej czasu i wysiłku.
- Wytłumaczył i pokazał, jak pewne czynności wykonać, ponieważ dziecko najlepiej uczy się przez naśladowanie. Pamiętaj, żebyś zachował spokój gdy dziecko po raz wtóry poprosi o pokazanie czegoś. Często jednorazowe pokazanie czy wyjaśnienie jest niewystarczające.
- Uszanował wybór dziecka oraz jego pomysł. Nie krytykuj, nie ignoruj. Postaraj się wzmacniać dziecko pozytywnie np. chwaląc, interesując się tym czego dokonał, dyskutując na ten temat. Dzięki temu dziecko odczuje nasze zainteresowanie i będzie zmotywowane.
- Nie wypominał błędów! To z całą pewnością nie zmotywuje dziecka   do samodzielności.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2
 
Joomla 1.5 Template: by JoomlaShack