• Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie

A Free Template From Joomlashack

Grupa III
PIOSENKA DO NAUKI-PAŹDZIERNIK

Piosenka ,, Leśna muzyka"


1.Słoneczko dziś świeci i pięknie pachnie las.
Tak cieszą się dzieci,
spójrz, jak dużo nas.

Ref: Wietrzyk śpiewnie gra,
Tralala, la, la,
Z nim także zagram ja.

2. Ptaszęta ćwierkają,
A dzięcioł puk, puk, puk
Kasztany spadają
W trawę stuk, stuk, stuk.

 
WIERSZYK DO ZABAWY I NAUKI - PAŹDZIERNIK

„Dwa wiatry” Julian Tuwim

Jeden wiatr - w polu wiał,
drugi wiatr - w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
liście pieścił i szeleścił,
mdlał...

Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
skoczył, zawiał, zaszybował,
świdrem w górę zakołował
i przewrócił się, i wpadł
na szumiący senny sad,
gdzie cichutko i leciutko
liście pieścił i szeleścił
drugi wiatr...

Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
parsknął śmiechem cały sad,
wziął wiatr brata za kamrata,
teraz z nim po polu lata,
gonią obaj chmury, ptaki,

mkną, wplątują się w wiatraki,
głupkowate mylą śmigi,
w prawo, w lewo, świst, podrygi,
dmą płucami ile sił,
łobuzują, pal je licho!...

A w sadzie cicho, cicho...

 
PIĘCIOLATEK PRZYGOTOWUJE SIĘ DO NAUKI CZYTANIA

Przygotowanie do nauki czytania

Przygotowanie przedszkolaków do rozpoczęcia nauki czytania, dotyczy kształcenia słuchu fonematycznego. Podstawowym warunkiem w tym zakresie, jest prawidłowy słuch dziecka. Słuch jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących rozwój mowy. Podstawą jednak procesu słyszenia i rozumienia mowy jest zdolność różnicowania dźwięków, ich barwy, natężenia, wysokości i rytmu. Trzeba bowiem w potoku mowy rozróżnić słowa, sylaby i głoski. Przy zaburzeniach słuchu fonematycznego dziecko poszczególne głoski niedokładnie różnicuje. Ma więc trudność w odróżnianiu prawidłowej artykulacji od wadliwej. Pełna analiza i synteza słuchowa to proces obejmujący kilka etapów - od rozpoznawania i wyodrębniania głosek na początku, na końcu i w środku słowa, a dopiero potem kolejno wszystkich głosek, aż do przeliczenia i określenia ich kolejności. Kształcenie słuchu u dzieci w przedszkolu realizowane jest we wszystkich grupach, począwszy od dzieci najmłodszych do najstarszych. Służą temu wszystkie zajęcia umuzykalniające, słuchanie i różnicowanie głosów otoczenia, a także zabawy organizowane przez nauczycielkę, podczas których dzieci rozpoznają głosy swoich kolegów, głosy zwierząt, rozróżniają dźwięki instrumentów muzycznych, środków komunikacji itp. Rozwijanie i ćwiczenie słuchu fonematycznego odgrywa tak ważną rolę przed rozpoczęciem nauki czytania.
Najłatwiejszym ćwiczeniem dla dziecka jest wyodrębnienie głosek na początku wyrazu, a zwłaszcza samogłosek (a, o, i, u). Aby nadać tym ćwiczeniom zabawną formę, można zachęcić dziecko do wymyślania imion lalkom, np. Ala, Ola, Ula itp.
Inna forma tych ćwiczeń to wyszukiwanie wyrazów zaczynających się tą samą głoską, np. osa-lala, oko-koło itp., a następnie spółgłoską np. list, tort, sen, tor itp.
Najtrudniejszym etapem w analizie dźwiękowej wyrazu jest rozpoznawanie głosek położonych w środku słowa, dlatego należy zaczynać te ćwiczenia od krótkich, prostych wyrazów: sok, las, lis itp.
Później można analizować stopniowo coraz dłuższe słowa, jednakże bliskie dziecku treścią i znane, np. domek.
Następnie przechodzimy do różnicowania i wymawiania głosek opozycyjnych, np. dźwięcznych i bezdźwięcznych: Tomek-domek, kura-góra itd. Rozróżniamy również głoski twarde i miękkie, np. masło-miasto, pasek-piasek itd.
W dalszej kolejności wyszykujemy i wymawiamy słowa różniące się od siebie tylko jedną głoską np. noc-nos, koc-kos, oset-ocet. Do ćwiczeń dobieramy obrazki przedmiotów lub przedmioty codziennego użytku.
Poniżej przedstawiam przykłady zabaw i ćwiczeń. Zaczynamy od prostych zabaw sprawdzających percepcję słuchową dziecka.

Oto kilka zabaw wstępnych:


1.   "Słuchamy i nazywamy"                                                                                            
Przebieg: Dzieci słuchają odgłosów nagranych na taśmie magnetofonowej (proste, bliskie dzieciom dźwięki) np. głosy zwierząt, kapanie wody, bicie zegara, klakson samochodu itd.
 
2. "Rozpoznajemy głos - kto Cię woła?"
Przebieg: Dzieci siedzą w kręgu, jedno dziecko wybrane siedzi tyłem do pozostałych. Nauczycielka wskazuje dziecko, które się odezwie. Dziecko siedząc tyłem ma odgadnąć kto się odezwał.

3.  "Co słyszysz?" - wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie w nazwie odkrytego obrazka.
 
4.  "Wysłuchujemy słowo - rak"
Gdy usłyszysz słowo "rak" wrzuć klocek do pudełka. Zobaczymy, ile razy udało ci się je usłyszeć:
      kot, rak, słoń,
      sowa, ryba, rak,
      pies, rak, wół.
 
5.  "Szukamy zabawki" - dzieci wyszukują w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę lub sylabę.
Wyszukiwanie obrazków na daną głoskę.
 
6.  Zabawy z głoskami:
Powiedz "kot" bez ostatniej głoski!
Powiedz "las" bez pierwszej głoski!
A czy potrafisz powiedzieć "sto" bez środkowej głoski?

Zabawy przedstawione w formie dialogów będą pożyteczne, jeśli będą przebiegały sprawnie, zaś warunkiem sprawności będzie dostarczenie uczestnikom zabaw odpowiedniego materiału językowego i graficznego. Należy zgromadzić obrazki, przedmioty, zabawki okrótkich nazwach.

Życzymy miłej zabawy !

Opracowano na podstawie literatury:
"Vademecum nauczyciela sześciolatka";" Dziecko sześcioletnie uczy się czytać? - Ireny Dudzińskiej.

 
Głoskowe rymowanki – zabawy słuchowe dla całej Rodziny

"P"
Pirat w piątek, o poranku
pasał prosie przy przystanku.
W poniedziałek, pośród psot
pingwin przepiłował płot.
wygrał ten, kto już wie,
ile było słów na P!


"S"
U strażaka, raz w salonie
smacznie spały sobie słonie.
Sroka ser na sośnie jadła.
Widząc słonie, z sosny spadla.
S jak słoni słodkie sny.
Kto dziś S policzy? - Ty!
 
"N"     
Nosorożec z miłym pyskiem,
moczy nogi pod natryskiem.
Nocą naciął nać pietruszki,
żeby natrzeć nacią nóżki.
Nurek mu w nagrodę niesie
naleśniki na notesie.
Raz, dwa, trzy z N  liczysz ty!!!!


"U"       
Gdy uczony na urlopie,
ulęgałki grzał w ukropie,
przyszedł urwis i przez płotek
wrzucił w ukrop stos ulotek.
Kto poszuka, znajdzie tu
pół tuzina słów na U !!!


 "D"
Drogą dobry duszek gna.
Doktor dużą dynię pcha.
Wpadli w dołek. Ale kino!
Doktor z duszkiem gra w domino.
Jedna kostka...dwie ...i trzy,
może zagrasz z nimi ty?!


"L"
Latem lipa rzuca cień,
a pod lipa lezy leń.
Liże lody od niechcenia...
co na L znasz, leniu?
        LENIA!
Raz...dwa....trzy...
Leniuchuj Ty!


"T"
W teatrzyku
tuż przed tronem
tańczy tramwaj z telefonem.
Turek także ruszył w tany,
tocząc taczkę w tulipany.
Tupie trębacz, teatr drży.
A kto T- no Ty.
 
"O"
Osa z osłem na obłoku
opalają się raz w roku.
Obok lata odrzutowiec,
w odrzutowcu osiem owiec.
NIe wierzycie? No to co?!
za to ile słów na O!
 
"M"
Marak, Marta i Malwina
myją mydłem Marsjanina.
Zaś w miasteczku
wśród magików
mieszka motyl w meloniku.
M jak marchew! M jak mech!
Mieszaj... maluj... licz do trzech!!!


"A"         
Z apetytem aligator
w aucie zjadł akumulator.
Rzekł aptekarz do Azora:
- Szkoda akumulatora!
Alarm, atlas, autostrada,
aligator auto zjada!.

 
JESTEM JUŻ DOROSŁY

ROZWÓJ SPOŁECZNY 5-LATKA

Chęć bycia „dorosłym” przejawia się także w kontaktach m. in. z młodszym rodzeństwem. Pięciolatek chętnie korzysta z praw wynikających ze starszeństwa oraz argumentuje swoje decyzje tymże faktem. Dla pięciolatka rodzice nadal stanowią centrum świata. Dzieci uwielbiają przebywać blisko matki, wykonywać jej polecenia, pomagać w obowiązkach domowych i robić wiele rzeczy tylko dla niej. Chętnie proszą o przyzwolenie w różnych sytuacjach. Do taty są bardzo przywiązane i dumne z niego. Często chwalą się Nim w towarzystwie rówieśników.
Dzieci w tym wieku znają zwroty grzecznościowe oraz zasady dobrego zachowania. Lubią ich używać, zwłaszcza gdy mają „widownię” w postaci zadowolonych i chwalących rodziców. Oczywiście jeszcze zdarza się, że zapominają o powyższych zasadach.
Pięciolatek lubi przebywać w towarzystwie rówieśników, z którymi raczej zgodnie się bawi. Łatwiej znosi porażkę, czekanie na swoją kolej, choć zdarzają się dzieci, dla których przegrana jest „końcem świata” i powodem ogromnej rozpaczy. Jest to także okres pierwszych znaczących przyjaźni. Często imię przyjaciela/przyjaciółki przywoływane jest wielokrotnie w domu, a niejednokrotnie rodzice słyszą: bo Ania wie lepiej. Obserwuje się także naśladowanie rówieśników przez nasze dzieci. Grymasy twarzy, powiedzonka, zachowania i inne zapożyczenia są dość powszechne.


Pięć lat to także okres uczenia się cudownych umiejętności, mianowicie stawiania siebie   na miejscu innej osoby, myślenia o innych osobach w różnych chwilach oraz spontanicznego dzielenia się.

Rodzicu pamiętaj!
Na tym etapie rozwoju pełnisz ważną rolę w nauce dziecka samodzielności. Jest oczywiste, że większość czynności wykonasz szybciej i lepiej, natomiast ważne jest abyś:
- Dał dziecku możliwość wykonania samodzielnie jakiejś czynności. Może to będzie dla Ciebie frustrujące, lecz dzięki Twojej cierpliwości, zachęcaniu i pozytywnemu wzmacnianiu dziecko szybciej osiągnie sukces.
- Pozwolił dziecku odczuć włożony w pracę wysiłek i wynikającą ze zniecierpliwienia frustrację. Dziecko chce osiągnąć wynik końcowy już natychmiast, nie chce czekać i trudno mu zrozumieć, że musi włożyć w czynność więcej czasu i wysiłku.
- Wytłumaczył i pokazał, jak pewne czynności wykonać, ponieważ dziecko najlepiej uczy się przez naśladowanie. Pamiętaj, żebyś zachował spokój gdy dziecko po raz wtóry poprosi o pokazanie czegoś. Często jednorazowe pokazanie czy wyjaśnienie jest niewystarczające.
- Uszanował wybór dziecka oraz jego pomysł. Nie krytykuj, nie ignoruj. Postaraj się wzmacniać dziecko pozytywnie np. chwaląc, interesując się tym czego dokonał, dyskutując na ten temat. Dzięki temu dziecko odczuje nasze zainteresowanie i będzie zmotywowane.
- Nie wypominał błędów! To z całą pewnością nie zmotywuje dziecka   do samodzielności.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2
 
Joomla 1.5 Template: by JoomlaShack