• Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie
  • Przedszkole Miejskie nr 8 w Chełmie

A Free Template From Joomlashack

Grupa III
ZADANIA DO WYKONANIA W RAMACH PROJEKTU

„PRZYRODA, TECHNIKA, MATEMATYKA WOKÓŁ NAS”

LATO
Czy już wiem co to jest przyroda?

1.    Obrazy przyrody wielozmysłowe odkrywanie, opisywanie odgłosów, zapachów- warsztaty w terenie
2.    Prace w ogródku, na grządkach kwiatowych i warzywno - owocowych
3.    Robimy ciastka - wykonanie kruchych ciasteczek dla rodziców na święto rodziny „Słodki kosz dla mamy i taty”
4.    Co to jest ekologia  - burza mózgów
5.    Jak długo będzie bić zielone serce? Co to jest ekologia? jak dbać o przyrodę?- poszukiwanie odpowiedzi - wizyta w lesie i parku, łące - przyglądanie się czy tereny zielone nie są zaśmiecone
6.    Rośliny na łące - co można spotkać na łące?, kto mieszka na łące?, dlaczego należy zachować się tam cicho? - obserwacja
7.    Owady – W co przeobraziła się gąsienica?
8.    Rozmowy o zwyczajach owadów, ptaków, oraz innych zwierząt
9.    Obserwowanie roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku
10.    Plener malarski na pobliskiej łące
11.    Rozmowy o zwierzętach żyjących w ich naturalnym środowisku, w zoo
12.    Wycieczka do zoo lub sklepu zoologicznego
13.    Ogród sensoryczny - spotkanie z ekspertem poszukiwanie odpowiedzi na temat:
Jaki wpływ ma roślina na człowieka
Czy rośliny czują
Czy rośliny płaczą
Co im przeszkadza
14.    Co rośliny lubią najbardziej – warsztaty - opisywanie spostrzeżeń w postaci rysunków schematycznych
15.    Żółw błotny - warsztaty w Poleskim Parku Narodowym


    


                        

 

 
WIERSZ DO ZABAWY I NAUKI-CZERWIEC

WAKACJE

Na wakacje ruszać czas
Za dni kilka – o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.


 
PIOSENKA DO NAUKI I ZABAWY- CZERWIEC

KOLOROWA KSIĄŻKA

Kolorowa książka, książka ulubiona,
obrazkami, literkami chce przemówić do nas.

Ref.
Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.
Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.

W kolorowej książce bajki są ukryte,
ja nie umiem ich przeczytać, jeszcze nie znam liter.

Ref.
Bajki stare, bajki nowe…

Kolorową książkę czytać się nauczę
i otworzę bramę bajek kolorowym kluczem.

Ref.
Bajki stare, bajki nowe…

 
PIĘCIOLATEK PRZYGOTOWUJE SIĘ DO NAUKI CZYTANIA

Przygotowanie do nauki czytania

Przygotowanie przedszkolaków do rozpoczęcia nauki czytania, dotyczy kształcenia słuchu fonematycznego. Podstawowym warunkiem w tym zakresie, jest prawidłowy słuch dziecka. Słuch jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących rozwój mowy. Podstawą jednak procesu słyszenia i rozumienia mowy jest zdolność różnicowania dźwięków, ich barwy, natężenia, wysokości i rytmu. Trzeba bowiem w potoku mowy rozróżnić słowa, sylaby i głoski. Przy zaburzeniach słuchu fonematycznego dziecko poszczególne głoski niedokładnie różnicuje. Ma więc trudność w odróżnianiu prawidłowej artykulacji od wadliwej. Pełna analiza i synteza słuchowa to proces obejmujący kilka etapów - od rozpoznawania i wyodrębniania głosek na początku, na końcu i w środku słowa, a dopiero potem kolejno wszystkich głosek, aż do przeliczenia i określenia ich kolejności. Kształcenie słuchu u dzieci w przedszkolu realizowane jest we wszystkich grupach, począwszy od dzieci najmłodszych do najstarszych. Służą temu wszystkie zajęcia umuzykalniające, słuchanie i różnicowanie głosów otoczenia, a także zabawy organizowane przez nauczycielkę, podczas których dzieci rozpoznają głosy swoich kolegów, głosy zwierząt, rozróżniają dźwięki instrumentów muzycznych, środków komunikacji itp. Rozwijanie i ćwiczenie słuchu fonematycznego odgrywa tak ważną rolę przed rozpoczęciem nauki czytania.
Najłatwiejszym ćwiczeniem dla dziecka jest wyodrębnienie głosek na początku wyrazu, a zwłaszcza samogłosek (a, o, i, u). Aby nadać tym ćwiczeniom zabawną formę, można zachęcić dziecko do wymyślania imion lalkom, np. Ala, Ola, Ula itp.
Inna forma tych ćwiczeń to wyszukiwanie wyrazów zaczynających się tą samą głoską, np. osa-lala, oko-koło itp., a następnie spółgłoską np. list, tort, sen, tor itp.
Najtrudniejszym etapem w analizie dźwiękowej wyrazu jest rozpoznawanie głosek położonych w środku słowa, dlatego należy zaczynać te ćwiczenia od krótkich, prostych wyrazów: sok, las, lis itp.
Później można analizować stopniowo coraz dłuższe słowa, jednakże bliskie dziecku treścią i znane, np. domek.
Następnie przechodzimy do różnicowania i wymawiania głosek opozycyjnych, np. dźwięcznych i bezdźwięcznych: Tomek-domek, kura-góra itd. Rozróżniamy również głoski twarde i miękkie, np. masło-miasto, pasek-piasek itd.
W dalszej kolejności wyszykujemy i wymawiamy słowa różniące się od siebie tylko jedną głoską np. noc-nos, koc-kos, oset-ocet. Do ćwiczeń dobieramy obrazki przedmiotów lub przedmioty codziennego użytku.
Poniżej przedstawiam przykłady zabaw i ćwiczeń. Zaczynamy od prostych zabaw sprawdzających percepcję słuchową dziecka.

Oto kilka zabaw wstępnych:


1.   "Słuchamy i nazywamy"                                                                                            
Przebieg: Dzieci słuchają odgłosów nagranych na taśmie magnetofonowej (proste, bliskie dzieciom dźwięki) np. głosy zwierząt, kapanie wody, bicie zegara, klakson samochodu itd.
 
2. "Rozpoznajemy głos - kto Cię woła?"
Przebieg: Dzieci siedzą w kręgu, jedno dziecko wybrane siedzi tyłem do pozostałych. Nauczycielka wskazuje dziecko, które się odezwie. Dziecko siedząc tyłem ma odgadnąć kto się odezwał.

3.  "Co słyszysz?" - wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie w nazwie odkrytego obrazka.
 
4.  "Wysłuchujemy słowo - rak"
Gdy usłyszysz słowo "rak" wrzuć klocek do pudełka. Zobaczymy, ile razy udało ci się je usłyszeć:
      kot, rak, słoń,
      sowa, ryba, rak,
      pies, rak, wół.
 
5.  "Szukamy zabawki" - dzieci wyszukują w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę lub sylabę.
Wyszukiwanie obrazków na daną głoskę.
 
6.  Zabawy z głoskami:
Powiedz "kot" bez ostatniej głoski!
Powiedz "las" bez pierwszej głoski!
A czy potrafisz powiedzieć "sto" bez środkowej głoski?

Zabawy przedstawione w formie dialogów będą pożyteczne, jeśli będą przebiegały sprawnie, zaś warunkiem sprawności będzie dostarczenie uczestnikom zabaw odpowiedniego materiału językowego i graficznego. Należy zgromadzić obrazki, przedmioty, zabawki okrótkich nazwach.

Życzymy miłej zabawy !

Opracowano na podstawie literatury:
"Vademecum nauczyciela sześciolatka";" Dziecko sześcioletnie uczy się czytać? - Ireny Dudzińskiej.

 
Głoskowe rymowanki – zabawy słuchowe dla całej Rodziny

"P"
Pirat w piątek, o poranku
pasał prosie przy przystanku.
W poniedziałek, pośród psot
pingwin przepiłował płot.
wygrał ten, kto już wie,
ile było słów na P!


"S"
U strażaka, raz w salonie
smacznie spały sobie słonie.
Sroka ser na sośnie jadła.
Widząc słonie, z sosny spadla.
S jak słoni słodkie sny.
Kto dziś S policzy? - Ty!
 
"N"     
Nosorożec z miłym pyskiem,
moczy nogi pod natryskiem.
Nocą naciął nać pietruszki,
żeby natrzeć nacią nóżki.
Nurek mu w nagrodę niesie
naleśniki na notesie.
Raz, dwa, trzy z N  liczysz ty!!!!


"U"       
Gdy uczony na urlopie,
ulęgałki grzał w ukropie,
przyszedł urwis i przez płotek
wrzucił w ukrop stos ulotek.
Kto poszuka, znajdzie tu
pół tuzina słów na U !!!


 "D"
Drogą dobry duszek gna.
Doktor dużą dynię pcha.
Wpadli w dołek. Ale kino!
Doktor z duszkiem gra w domino.
Jedna kostka...dwie ...i trzy,
może zagrasz z nimi ty?!


"L"
Latem lipa rzuca cień,
a pod lipa lezy leń.
Liże lody od niechcenia...
co na L znasz, leniu?
        LENIA!
Raz...dwa....trzy...
Leniuchuj Ty!


"T"
W teatrzyku
tuż przed tronem
tańczy tramwaj z telefonem.
Turek także ruszył w tany,
tocząc taczkę w tulipany.
Tupie trębacz, teatr drży.
A kto T- no Ty.
 
"O"
Osa z osłem na obłoku
opalają się raz w roku.
Obok lata odrzutowiec,
w odrzutowcu osiem owiec.
NIe wierzycie? No to co?!
za to ile słów na O!
 
"M"
Marak, Marta i Malwina
myją mydłem Marsjanina.
Zaś w miasteczku
wśród magików
mieszka motyl w meloniku.
M jak marchew! M jak mech!
Mieszaj... maluj... licz do trzech!!!


"A"         
Z apetytem aligator
w aucie zjadł akumulator.
Rzekł aptekarz do Azora:
- Szkoda akumulatora!
Alarm, atlas, autostrada,
aligator auto zjada!.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2
 
Joomla 1.5 Template: by JoomlaShack