Maj w Klubie Młodego Odkrywcy

CO SŁYCHAĆ W KLUBIE MŁODEGO ODKRYWCY?

Co to są owady?
Gdzie możemy je spotkać?
Po co owady mają czułki?
Czy rozmawiają ze sobą?
Czym się żywią?

Młody Odkrywca obserwuje pyta i wie, że; owady to takie małe zwierzątka np.; pszczółki, muchy, komary, mrówki, motyle.
Jest bardzo dużo rodzajów. Można je spotkać na przedszkolnych klombach i rabatkach, podczas spacerów na zieloną łąkę do parku lub sadu.
Owady mają czułki, które wystają z okolicy głowy, dzięki nim mogą wąchać najpiękniejsze zapachy przyrody. Tak jak ludzie porozumiewają się, ich mowa jest nam dobrze znana to brzęczenie, a robią to poruszając bardzo, bardzo szybko skrzydełkami.
Liczne owady np.; (pszczółki motyle) pożywienia szukają wśród kolorowych wonnych kwiatów, a na ich ciałach osadza się wtedy pyłek, który owad przenosi na następny kwiat i w ten sposób zapyla roślinę. Taka roślinka produkuje nasionka i owoce – które potem smacznie zjadamy.
Bądź zawsze dobrym obserwatorem podczas spacerów kucnij i popatrz się; przy ścieżkach i alejkach znajdziesz wiele malutkich zwierzątek, które na pewno dobrze znasz. Weź ze sobą lupę i zobacz co też ciekawego robią. Załóż własną hodowlę mrówek lub dżdżownic.

• Zapraszamy dzieci do obserwowania zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz
z wiosną w bezpośrednim kontakcie z różnymi ekosystemami: ogród przedszkolny, park, sad, łąka – obserwacja kwitnących drzew, krzewów.
• Poznanie kwiatów – rozwijanie wrażliwości na kolory i kształty
• „Układamy kwiaty”- układanie sylwety kwiatów (niezapominajki – listki, łodyga, środki kwiatów, płatki) z wykorzystaniem maty do kodowania
• „Zielono w przedszkolnych rabatkach” – codzienna obserwacja wzrostu roślin.
• Zachęcamy do obserwacji owadów i małych zwierzątek mieszkających wśród roślin na ziemi i pod ziemią (motyle, biedronki, pszczoły, ślimaki mrówki). Zaciekawienie dzieci ich zwyczajami oraz rolą jaką pełnią w przyrodzie.
• „Niezwykłe domki dla owadów i małych zwierzątek” – zabawy konstrukcyjne
z wykorzystaniem różnorodnych klocków, materiałów przyrodniczych.
• „Mieszkańcy łąki”- zabawy manipulacyjne z sylwetami owadów – utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: (na, pod, za, obok, wysoko nisko)
• Dla chętnych Młodych Odkrywców proponujemy założenie w kąciku przyrody hodowli mrówek lub dżdżownic.

REALIZACJA PROJEKTU
„Na tropie historii- moje miasto 100 lat temu”

Historia w księgach i obrazach zapisana
• Jakim językiem posługiwali się mieszkańcy Chełma 100 lat temu? – warsztaty w bibliotece archiwum miejskim, parafialnym
• Historia miasta w malarstwie i rzeźbie – spotkanie z historykiem sztuki
• Wystawa prac dzieci i rodziców „Moje miasto 100 lat temu” podczas VII Festiwalu Przedszkolnych Talentów, prezentacja albumów „Moje miasto 100 lat temu i obecnie”
• Zebranie i opracowanie materiałów – przygotowanie publikacji (relacje opiekunów KMO, dobre praktyki,) przygotowywanie prezentacji, filmów podsumowujących projekt.