Zapraszamy do wspólnej zabawy

Zabawy rozwijające mowę oraz koordynację słuchowo – ruchową

Budzimy wiosnę
Przed rozpoczęciem zabawy rozmowa z dziećmi na temat wiosennych odgłosów różnych zwierząt.
Dzieci spacerują swobodnie po sali w rytmie dowolnej muzyki. Kiedy usłyszą nazwę zwierzęcia dzieci zaczynają poruszać się naśladując jego ruch oraz wydają odpowiednie odgłosy.
skowronek (tirli, tirli) – szybkie machanie rękami
bocian (kle, kle) – kroki z wysokim podnoszeniem kolan i powolnym machaniem rękami
żaba ( kum, kum, kum) – podskoki w przysiadzie
pszczoła (bzzi, bzzi, bzzi) – szybkie machanie dłońmi przysuniętymi do boków, częste
i szybkie zmiany kierunków poruszania się.

Kałuże
Do zabawy wykorzystujemy gazety, bębenek lub inny instrument.
Rozkładamy gazety po okręgu. Dzieci stają między nimi a następnie w rytmie bębenka przeskakują kałuże, tak aby na żadną nie nadepnąć. Podczas ćwiczenia należy pamiętać
o zmianie kierunku. W celu uatrakcyjnienia skoków dzieci mogą wypowiadać różne słowa (hop, chlup, bęc)

Cztery misie małe
Dzieci powtarzają treść wierszyka. Podczas recytacji klaszczą w dłonie lub uderzają dłońmi w uda. Czynności które wykonują misie ilustrowane są ruchem.
Cztery misie małe
bawić się dziś chciały.
Jak śpiewały?
– la, la, la!
Cztery misie małe
Jeść już bardzo chciały.
Jak wołały?
– mniam, mniam, mniam
Cztery misie małe
Na spacer iść chciały.
Jak chodziły?
– tup, tup, tup
Cztery misie małe
Już zmęczone całe.
Jak spały?
– mru, mru, mru

„Językowe rymowanki”

1. Piłka sama podskakuje,
Język piłkę naśladuje
– wyciągamy język do przodu i poruszamy nim w górę i w dół

2. Karuzela mknie wokoło,
Kręć językiem szybko w koło
– wyciągamy język do przodu i kręcimy nim wokół ust

3. Otwórz buźkę i zamykaj,
Tak jak pyszczkiem robi rybka
– wysuwamy wargi do przodu zaokrąglając je w kształt litery „o” i poruszamy ustami

4. Dotknij swym językiem nosa
By nie siadła na nim osa
– wysuwamy mocno język do przodu i próbujemy jego końcem dotknąć nosa

5. Możesz krówkę naśladować,
Wyjąć język i go schować
– wyciągamy i chowamy język

6. Choć nie robi się już tego,
Język mlaska na całego!
– naśladujemy odgłosy mlaskania

7. Masz swój język bardzo giętki
Możesz czyścic nim swe zęby
– czyścimy językiem zęby od strony wewnętrznej i zewnętrznej

8. Chce mamusia dostać buzi,
A więc cmoknąć każdy musi.
– naśladujemy odgłosy cmokania

9. Konik tupie kopytami,
My klaskamy językami.
– „przyklejamy język do górnego podniebienia, odrywamy go swobodnie uderzając nim o dolne podniebienie

10. Trąbę piękną ma pan słonik,
Język zwija się w rulonik
– wewnątrz buzi zwijamy język w rulonik i wysuwamy go przez lekko zaciśnięte usta

Zabawy polecają pani Ela i pani Kasia z grupy Pyzusie