#DzieciUcząRodziców

Kolejna lekcja to podróż do świata pszczół „Wyjątkowa pszczoła”. W trakcie lekcji dzieci poznały te małe owady, a także dowiedziały się o tym, jak wielki jest ich wpływ na nasze życie. Pszczoły, obok muchówek i chrząszczy, należą do najważniejszych zapylaczy roślin kwiatowych. Dzięki obecności pszczół w środowisku rośliny produkują znacznie większe ilości nasion i owoców. Niejednokrotnie owady te są jedynym czynnikiem pozwalającym na zapylenie, a tym samym przedłużenie gatunku konkretnych roślin. Eksperci uważają, że 1/3 pożywienia, które spożywamy, zależy właśnie od pszczół. Wiele owoców, warzyw, ale i produktów z nich wytwarzanych, stosowanych na co dzień, jak chociażby bawełna czy oleje, jest efektem zapylania. Nasiona roślin ozdobnych, które sadzimy w ogrodach i na balkonach, a także warzyw, takich jak marchew i kapusta również pochodzą z zapylania. Dzięki pszczołom możemy korzystać z wielu produktów będących efektem zapylania (lub przetwarzania jego owoców), a także z produktów prosto z ula. Przedszkolaki dowiedziały się również – jak stworzyć środowisko przyjazne pszczołom? Wiedzą już, że aby uczynić swój balkon lub ogród przyjazny pszczołom można sadzić m.in. kwiaty takie jak: nagietki, dalie, lawendy. Stworzyć środowisko przyjazne dla pszczół można nie tylko na balkonie czy w ogrodzie, ale także na parapecie w mieszkaniu. Dzieciom bardzo podobał się zaprezentowany wiersz „ZMARTWIENIE PSZCZOŁY”, który, między innymi, ukazuje problemy świata przyrody.


Przyleciała pszczoła,
Na kwiatek niebieski,
Lecz on jest skażony,
Lecą pszczole łezki.

Usiadła zmartwiona,
Na kwiatek różowy,
Nektaru tu nie ma,
On jest plastykowy!


Załamana leci dalej.
Jest gdzieś ogród kwiatów żywych?!
Nie zrobi, przecież sztucznego miodu,
Potrafi robić, tylko prawdziwy!

Musi wykonać zadanie,
Znaleźć kwiaty pachnące.
Zmęczyły się jej skrzydełka,
Upadła na łące.


Kilkanaście minut,
Tak na trawie leży,
Poruszyła się troszeczkę,
Gdy poczuła zapach świeży.

Pszczole, co raz lepiej,
Już oprzytomniała,
Szybko z żywych kwiatów,
Nektar pozbierała.

 

W domku zwanym ulem,
Gdzie mieszkanko miała,
Nektar na miód przerobiła,
I ludziom go dała.

Miodem serce można wzmocnić,
Będzie zdrowe długie lata,
Gdyby pszczół zabrakło,
Byłby koniec świata!

Chrońmy pola, chrońmy łąki,
Wokół „chemii” dosyć!
Gdyby pszczoły mówić mogły,
Chciałyby nas o to prosić!”

 

 

 

 

 

 

Lekcję zrealizowały i relację przygotowały: Anna Fidler-Trus, Katarzyna Wójcik